פירוט המופעים
פירוט על כל מופע – לתוכניה של מטר על מטר 2012
יום שלישי
מופע פתיחה: בעיטת הפתיחה של הפסטיבל. מופע בו קוראים מיצירתם ארבעה משוררים בני דורות שונים וסופר ננופואטי. על המוסיקה – עלמה זוהר בהרכב מינימליסטי.
המתופף של המהפכה: בכורה עולמית! קוקטייל רוק מקורי שהופק במיוחד לפסטיבל – מופע שירי רוני סומק בביצועם של חנן בן סימון, אפרת גוש, יהלי סובול, ערן צור וחמי רודנר. מלחין – חי מאירזדה.
יום רביעי
מלאך היום-יום: הרב אלחנן ניר ופרופ' זלי גורביץ' משוחחים על המלאך כשליח הפיצה ושליח הפיצה כמלאך בשירתם.
טיוטות: ליאת קפלן, המשוררת ועורכת הספר טיוטות, והמשורר והאמן תמיר להב-רדלמסר קוראים שירה ומשוחחים על המתח שבין פרה-טקסט, טיוטת השיר, לשיר הערוך.
אם לא תשיר אז מי ישיר?: המשוררים מירון ח. איזקסון ואורי ברנשטיין במפגש של שיחה, שירה ומוסיקה עם מלחיניהם – אלי מגן ודויד פרץ.
"את מפריעה לי לכתוב את השיר עלייך"- משוררים כותבים לילדיהם: אלי אליהו, פרץ-דרור בנאי ואורית גידלי קוראים שירת הורות ומשוחחים על זמן איכות.
טקסט ספרותי כפרטיטורה, פעולה פרשנית וכלי כתיבה: סדנה להקניית מיומנויות של קריאת שירה בהנחיית אירית סלע. השתתפות בהרשמה מראש.
גולגולאקסיה: מפגש פואטי בין-גלקתי בין משוררים מיקומים ספרותיים שונים. המוסיקאית מיקה קרני בשירים ישנים וחדשים.
שירה בירה – מפגש מתרגמים: עמינדב דיקמן בשירה קלאסית עתיקה, שמעון זנדבנק בשירת אירופה, טל ניצן בשירה ספרדית מודרנית וגיא רון-גלבוע בשירה ערבית. אפרת בן צור במופע חדש של שירי אמילי דיקנסון
שירה בירה: משוררים צעירים מגלי טריטוריות לשוניות חדשות. המוסיקאי ישראל ברייט בשירי משוררים מקוריים.
יום חמישי
מזמורים ודרקונים: רחל חלפי ויונדב קפלון במפגש שירה מטאפיזי בין הרליגיוזי למאגי.
קורות חיים: רפי וייכרט, המתרגם של ויסלבה שימבורסקה כלת פרס נובל, וד"ר אריאל הירשפלד משוחחים על פלא שירתה.
מקורות ושימושים – בחזרה למעיינות ההשראה: אסתר אטינגר, שרון אס וסיון הר שפי בצלילת רענון במקורות הנביעה של יצירתן.
סוף העולם ימינה – שירי אפוקליפסה: חיים גורי, אשר רייך ובני שבילי בשיח פואטי על סוף, אינסוף וסוף-סוף ומה שמעבר להם בשירתם.
חי, צומח, דומם: סדנת כתיבה יוצרת בטבע עם אגי משעול. הרשמה מראש.
מיני ישראל: חמישה משוררים מיישובים פואטיים שונים קוראים משירתם. המוסיקאי אריאל הורביץ בשירים ישנים וחדשים.
שירה בירה: משוררים צעירים מגלי טריטוריות לשוניות חדשות. מוסיקה: יאיר דלאל.
מאבק המשוררים: משוררי מאבק המשוררים במופע קריאת שירה ודיון על מצב השירה. מוסיקאית: דין דין אביב.
כָּל מַה שֶּׁרָאִינוּ חַיָּב
לְהֵרָאוֹת מֵחָדָשׁ
כָּל מַה שֶּׁאָמַרְנוּ חַיָּב
לְהֵאָמֵר מֵחָדָשׁ
פִּתְאֹם אָנוּ מְבִינִים מַה
שֶּׁעוֹד נָבִין:
דָּבָר אֵינוֹ מָשָׁל
מַעְדֵּר הוּא מַעְדֵּר, גֶּשֶׁם
הוּא כְּלִי
אֲנִי כָּאן בִּשְׁבִיל זֶה
בְּתוֹךְ הַחֶדֶר
חֶדֶר
חֲלָלוֹ
מִתְמַלֵּא
כְּמוֹ דְּמָמָה
מֻפְסֶקֶת
חֲלָלוֹ מִתְמַלֵּא
וְכֻלּוֹ חָלָל
מֻפְקֶרֶת
קְרוּעָה מֵרָעָב לְאַהֲבָה
הִיא מִתְלַבֶּשֶת בְּצוּרָה אֲחֶרֶת.
מְרֻסֶּקֶת מֵרָעָב לְאַהֲבָה
הִיא מִתְפַּרְכֶּסֶת וּמִתְאַפֶּרֶת.
בּוֹעֶרֶת מֵרָעָב לְאַהֲבָה
תּוֹעָה בְּאֶרֶץ זָרָה
שֶׁהִיא רְחוֹבָהּ
בַּקֶּרֶת הַקָּרָה
הִיא מֻפְקֶרֶת,
מֻפְקֶרֶת.
הֵיכָן זוֹ שֶׁפָּנְתָה
מֵעָלַי אֶל תוֹךְ הַגֶּשֶׁם
בְּכוֹבַע קַשׁ וּבִמְעִיל בָּהִיר,
הוֹלֶכֶת אֶל מָה שֶׁלֹּא יִהְיֶה,
בִּתְעֻזָּה שֶׁל נְעוּרִים,
הֵיכָן הַהִיא שֶׁגַּבָּהּ
מִתְרַחֵק וְהוֹלֵךְ מִמֶּנִּי
כָּל הַזְּמַן בְּזִכְרוֹנִי?
הַהִיא שֶׁעוֹד פּוֹסַעַת לְדַרְכָּהּ
בַּגֶּשֶׁם הַהוּא,
הַיּוֹרֵד כָּל הַזְּמַן שָׁמָּה.
זלי גורביץ'
נָפַלְתִּי לַלֵּב.
וְהַלֵּב בְּעַצְמוֹ נוֹפֵל.
לְאָן נוֹפֵל הַלֵּב?
הַלֵּב נוֹפֵל לַבֹּץ.
בַּמָּקוֹם בּוֹ דְּבוּקִים שָׁם הַבֹּץ.
בֹּץ הַדְּבֵקוּת.
מִשָּׁם יוֹרֶה הַלֵּב.
מִשְׁתּוֹלֵל בַּבֹּץ.
בַּבֹּץ בַּבֹּץ בַּבֹּץ.
שָׁקַעְתִּי בְּתוֹךְ עַצְמִי.
נִפְרַם הַחִבּוּק.
הַיָּדַיִם הִתְמַלְּאוּ בֹּץ.
הַשָּׁמַיִם שְׁלוּלִית בֹּץ.
בָּתֵּי-בֹּץ. אֵלֵי-בֹּץ.
בֻּצִּים נְעוּצִים בַּבָּהִיר.
בֶּחָלָל הַפָּנוּי.
עַד שֶׁלֹּא אֶמְצָא
אֶת הַסַּכִּין הָאָדֹם הַקָּטָן
זֶה עִם הַשִּׁנַּיִם הַמְּשֻׁנָּנוֹת –
לֹא אַרְגִּישׁ בַּבַּיִת.
בּוֹאִי, כַּסִּי בָּךְ אֶת הָעוֹלָם,
בּוֹאִי וְאַעֲרֶה עֲלֵיכֶם
כָּל אֲשֶׁר לִי,
הָיִינוּ לַאֲחָדִים אֲנִי וְאַתְּ,
לִהְיוֹת לָבַז זֶה לָזֶה,
גַּם עַכְשָׁו.
(מתוך "חוות-זמן")
מגרמנית: שמעון זנדבנק
יָם נוֹדֵד תִּרְאֶה
בּוֹדֵד
אוֹזֵר חֲלָצָיו
נוֹפֵל עַל צַוָּארֵי
עַצְמוֹ
תִּרְאֶה
אֵיךְ
מְנַסֶּה
כֹּה
בּוֹדֵד בְּאֵין-
סוֹפוֹ
עַד שֶׁהִגַּעְנוּ לַהֲבָנָה עִם הָאוֹר
מִלְחָמָה חֲדָשָׁה בָּאָה.
וּבִתִּי מִתְיַפָּה מִיּוֹם לְיוֹם.
וּבַלֵּילוֹת רַבִּים הָעֲטַלֵּפִים.
וְאֵין בֵּינִי לְבֵינֵךְ אֶלָּא
כִּמְלוֹא נִימָה
שִׁעוּר תְּמוּתַת הַיּוֹלְדוֹת
הוּא מֵאָה אֲחוּזִים
וְהוּא שִׁעוּר תְּמוּתַת הָאָבוֹת
הָאוֹחֲזִים בַּוְּלָדוֹת
וּתְמוּתַת הַמְּיַלְּדוֹת אִם הֵן
עוֹשׂוֹת פַּרְצוּף הוּא נִתְקָע
כְּמוֹ יְלֵל הַחֲמוּדוֹת בִּגְרוֹן אִמִּי
יְלֵל שֶׁל חַיּוֹת מַחְמָד
שֶׁמִּי יוֹדֵעַ מָה
נֶחְמָד לָהֶן
תמיר להב-רדלמסר
שְׁאַלְתֶּם, עַל
כֵּן אָשִׁיב-
עַל מַצַּבְתִּי
כִּתְבוּ כָּךְ:
פֹּה טְמוּנָה גַּלְמוּדוּת.
קִנֵּאתִי תָּמִיד בָּעֵצִים הַנְּכוֹנִים
שֶׁעָלָה בְּיָדָם לְהָשִׁיב לָרוּחוֹת
בְּרִקּוּד הַצַּמֶּרֶת
בִּלְבַד.
קִנֵּאתִי תָּמִיד בָּעֵצִים הַנְּכוֹנִים
שֶׁעָלָה בְּיָדָם לְהָשִׁיב לָרוּחוֹת
בְּרִקּוּד הַצַּמֶּרֶת
בִּלְבַד.
אֵינֶנִּי יָשֵׁן
וְלִבִּי אֵינוֹ עֵר,
הֶחָדָשׁ מִתְיַשֵּׁן,
הַיָּפֶה מִתְכַּעֵר –
וַאֲנִי עַל עָמְדִּי:
מְטוּטֶלֶת. אָדָם.
וְהַזְּמַן הוּא עֵדִי
שֶׁאֵינֶנִּי נִרְדָּם
כְּשֶׁהִיא רוֹאָה אוֹתִי בַּבֹּקֶר
יוֹצֵאת מִן הַבַּיִת לְכִוּוּן הַשָּׂדֶה
הִיא מְקַפֶּצֶת סְבִיבִי וּמַשְׁאִירָה
עַל הַשְּׁבִיל
מִשְׁפָּט אָרֹךְ וּמְדֻיָּק
עַל אֹשֶׁר.
נִכְנָס אוֹר וְהוּא חֲלַקְלַק
וּמֵאִיר בְּכָל זֹאת
אֶת מָה שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ לְהָאִיר.
מָה שָׁם? מַשֶּׁהוּ מִשָּׁם
אֲנִי מְבַקֶּשֶׁת, בְּתוֹךְ הַחֶדֶר
הוּא לֹא קָם.
שָׁכַחְתִּי אֶת הַתְּנוּעָה
הַפּוֹתַחַת לִרְוָחָה, הַמַּכְנִיסָה
לָחֶדֶר.
אדוניס
האמגושים
בְּפָנַיִךְ הַגְּלוּיוֹת, בְּפָנַי הָיָה
כּוֹכָב וְהָיָה לַיְלָה גּוֹשֵׁשׁ
יָדֵינוּ נִפְגְּשׁוּ
צְעָדֵינוּ נִפְגְּשׁוּ
מַבָּטֵינוּ נִפְגְּשׁוּ
וְצָנַחְנוּ, רָאִינוּ וְנִסְתַּרְנוּ
נִּגְלֵינוּ וְנִסְתַּרְנוּ.
אַחֲרֵינוּ בָּאוּ הָאַמְגּוּשִׁים.
אלאעמאל אלכאמלה, כרך ב, עמ' 31.
כֹּחַ הַחַיִּים הוֹלֵךְ
שׁוּם דָּבָר אֵינוֹ מוֹלֵךְ
אֲדֹנָי כְּבָר לֹא הָאֱלֹ
אִם אֲנִי כֻּלִּי דּוֹעֵךְ
כֹּחַ הַחַיִּים הוֹלֵךְ
שָׁב אֲנִי אוֹמְרִים לִי לֵךְ
אֵל שָׁדַי וְאֶל שָׁדֵיךָ
לֵךְ לְךָ וְאֶשְׁכָּחֶךָ
כֹּחַ הַחַיִּים הוֹלֵךְ
בַּבָּשָׂר אֵיךְ אֶתְחַכֵּךְ
אֵין אוֹתִי בְּמַרְאָתְךָ
כֹּחַ הַחַיִּים הוֹלֵךְ
אֶל הַחֹשֶׁךְ הַמּוֹלֵךְ
אֵיךְ אוֹסִיף לִרְאוֹת עֵינֶיךָ
מְאֻחָר וּמֵאֲחוֹרֶיךָ
כֹּה רָעֵב אֲנִי אֵלֶיךָ